Cabman Data
- Yleistä tietoa Cabman Data raportoinnista
- Cabman Data raportointiohje
- Tilin luominen ja aktivointi
- Excel maksuraportin käyttö
- Kuljettajan lisääminen
- Monivaiheisen tunnistautumisen aktivoiminen
- Kuittikopion lataaminen
- myPOSin parittaminen ja liittäminen mittariin
- Paikantaminen ja seuranta
- Rajapinnan avaaminen
myPOS
- myPOS tilinavaus
- myPOS dokumenttien lähettäminen
- Toisen myPOS-tilin luominen
- Maksupäätteen aktivointi
- myPOS sovelluksen asentaminen, kun puhelin tai numero on muuttunut
- Rahan siirto myPOS tililtä
- myPOS raportit
- Viimeisimmän korttimaksun tarkastaminen
- myPOS Payment Tag
- Korttimaksun hyvitys
- myPOS salasanan nollaus
- Ohje myPOS korttimaksujen ongelma tilanteisiin
- myPOS maksupäätteen nollaus
Usein kysyttyä
Cabman Data
Miten ajoneuvoja lisätään tai muokataan?
Ajoneuvotietoja ei voi lisätä manuaalisesti, vaan auto kirjautuu Vehicles-välilehdelle asennuksen jälkeen, kun mittarille on kirjauduttu ensimmäisen kerran sisään. Kaikki muutokset ajoneuvoihin tapahtuvat asennusliikkeen toimesta.
Kuinka vaihdan Cabman Datan kieltä?
Maksuraportin saa käyttäjäkohtaisesti määritettyä suomen tai englanninkieliseksi. Tämän saa muutettua menemällä Cabman Datassa oikeasta yläkulmasta asetuksiin, valitsemalla ”Accounts” ja tämän jälkeen valitsemalla halutun kirjautumistunnuksen ja vaihtamalla ”Culture” vaihtoehdon Suomeksi.
Miten lisään käyttäjiä Cabman Dataan?
Voit myös luoda yrityksesi Cabman Dataan uusia käyttäjätunnuksia. Tämä tapahtuu Cabman Data-sivun oikeasta yläkulmasta olevasta asetusrattaasta klikkaamalla ja valitsemalla ”Käyttäjätilit”. Täältä pääset luomaan uuden käyttäjän, esim. kirjanpitäjää varten, jolloin kirjanpitäjä voi käydä hakemassa tiedot automaattisesti silloin kun tarvitsee.
Miten Cabman käsittelee tippiä?
Cabman taksamittarilla on mahdollista vastaanottaa tippejä eri maksutavoilla. Tipit eivät sisällä arvonlisäveroa, eivätkä näy yrityksen liikevaihdossa (netto, tai bruttosumma). Tipit näkyvät kuitenkin valitun maksutavan kokonaissummassa, eivätkä esimerkiksi vähennä käteiskassaa.
Tippejä ei lasketa myöskään kuljettajan palkanperusteeseen.
Tipit ovat jaoteltu raporteissa käteisellä maksettuihin tippeihin, sekä muilla maksutavoilla maksettuihin tippeihin, eli korttimaksutipit.
myPOS
Kuinka muutan myPOS-maksupäätteen lepotilan asetuksia?
Voit muuttaa lepotila asetuksia suoraan maksupäätteeltä seuraavasti:
- Paina maksupäätteeltä F2 painiketta kahdesti.
- Valitse 4. Lepotilan määritys
- Valitse, että haluatko lepotilan päälle vai pois
- Mikäli haluat, että laite menee lepotilaan valitse “Päällä”, jonka jälkeen voit syöttää lepotilaan siirtymiseen menevän ajan minuutteina numeronäppäimillä. Vahvista valinta painamalla vihreää O-painiketta.
Kuinka lisään käyttäjän myPOS tilille?
Nykyinen omistaja saa lisättyä myPOS tilille uuden jäsenen ja määritettyä käyttöoikeudet käyttäjälle. Uuden käyttäjän lisääminen tapahtuu oman profiilin alta, kohdasta ”Tiimi”. Kun käyttäjä on lisätty, saa hän linkin sähköpostiin, josta pääsee luomaan itselle tunnukset.
Huom. Tiimin jäseniä ei voi lisätä puhelimella, vaan se täytyy hoitaa selaimella www.mypos.com osoitteesta.
Mitä tehdä jos myPOS antaa maksun yhteydessä virhekoodin?
Koodi 58 – Tapahtuma ei sallittu päätteessä. Mahdollisia syitä:
- Veloitettava summa on liian pieni, tämä riippuu käytetystä kortista ja yleensä vaaditaan, että summa on vähintään 50 senttiä.
- myPOS tiliin liittyvät asiat esim. tili ei ole vielä auki tai tili on blokattu, ota yhteyttä Taxitec tukeen.
Koodi 96 – Tapahtuma hylätty. Mahdollisia syitä:
- Laitteessa vika ja se on vaihdettava. Ota yhteyttä Taxiteciin/asennusliikkeeseen, jossa laitteet on asennettu.
Miksi myPOS maksupäätteeni ei yhdistä verkkoon?
Tarkista, että myPOS maksupäätteen yhteystyypiksi on valitty myPOS Data Card. Tämä tapahtuu myPOS maksupäätteestä F2 painikkeen alla olevasta valikosta “Vaihda yhteystyyppiä”
Miten myPOS integraatio toimii Cabman mittarilla?
Kun maksupääte on aktivoitu ja paritettu mittariin siirtyvät korttimaksutapahtumat automaattisesti maksupäätteeseen, kun taksamittarista valitaan kassalla maksutavaksi Korttimaksu-kuvake. Maksu haetaan maksupäätteelle mittarilla korttimaksu kuvakkeen painamisen jälkeen, kun maksupäätteestä painetaan vihreää ympyrä painiketta.
Voinko syöttää summan suoraan myPOS maksupäätteelle, vaikka laite on paritettu?
Kun myPOS-maksupääte on paritettu Cabman laitteeseen, niin maksupäätteeseen ei voi suoraan syöttää summaa. Mikäli maksu halutaan ottaa ilman mittari-integraatiota täytyy myPOS paritus purkaa. Parituksen purku tapahtuu meidän toimesta, eli jos haluat purkaa parituksen soita tai laita sähköpostia. Parituksen purkuun tarvitaan maksupäätteen TID-tunnus, jonka saat maksupäätteeltä painamalla F2 painiketta kaksi kertaa ja valitsemalla “Tietoja”.



