Mikäli sinulla on korttimaksujen kanssa ongelmia, toimi seuraavien ohjeiden mukaisesti,
riippuen ongelman syystä. Lisäksi tee ilmoitus aina osoitteeseen helpdesk@titec.fi, jotta
saamme tiedon ongelmista selvitettäväksi eteenpäin valmistajalle.
Ilmoita viestissäsi ainakin ongelman tiedot, auton tiedot, yrityksen tiedot, ongelman
ajankohta ja oireet. Mitä enemmän täsmällistä tietoa saamme, sen paremmin saadaan
ongelma ratkaistua.
Mahdollisten ongelmien syyt ja ratkaisut #
myPOS ei löydä verkkoyhteyttä tai herjaa “Could not reach Authorization host” tai “Ei yhteyttä verkkoisäntään” #
Syy:
Maksupääte ei saa yhteyttä taustajärjestelmään. Ongelma johtuu todennäköisesti SIM-kortin
toimittajan verkkoyhteys- tai järjestelmäviasta.
Ratkaisu:
Syötä maksupäätteeseen toinen SIM-kortti ohjeiden mukaan tai yhdistä maksupääte esim. puhelimesta jaettuun WiFi-verkkoon. Lue tarkemmat ohjeet näistä toimenpiteistä alta löytyvästä ohjeistuksesta.
myPOS ei toimi #
Syy:
Ongelma voi johtua useasta syystä, mm. laitevika tai toimittajan järjestelmävika.
Ratkaisu:
Ota maksu vaihtoehtoisella maksutavalla, kuten myPOS Payment Tag tai
vaihtoehtoisesti esim. MobilePay, tilisiirto, laskutus, toinen maksupääte, tai muulla yhtiösi
sallimalla maksutavalla. Merkitse maksu mittarilla maksetuksi ”Muu korttimaksu” maksutavalla, joka löytyy kassanäkymän kynäikonin alta, jotta maksu on eriteltävissä kirjanpidossa.
Maksu menee myPOSilla läpi, mutta tieto onnistuneestamaksusta ei tule Cabman mittarille #
Syy:
Datayhteys katkos Cabmanin tai myPOSin järjestelmässä.
Ratkaisu:
Voit tarkistaa myös maksun onnistumisen myPOSilta painamalla maksupäätteestä ”F1”
painiketta ja valitsemalla ”VIIMEISEN TAPAHT. KUITTI”, mikäli myPOS näyttää, että maksutapahtuma on hyväksytty, niin maksusuoritus on aina tapahtunut.
Tällöin paina mittarilta ”Peruuta” painiketta ja merkitse maksu mittarilla maksetuksi ”Muu
korttimaksu” maksutavalla, joka löytyy kassanäkymän kynäikonin alta.
Cabman virheilmoitus: Ei yhteyttä – Korttimaksut ei käytössä datayhteyden puuttumisen vuoksi. #
Syy:
Cabman mittarissa ei ole verkkoyhteyttä – voi johtua useasta syystä, kuten sijainti, yhteysongelma verkossa, tai joku muu tekninen ongelma.
Ratkaisu:
Jos vika on sijainnista johtuvaa, esim. parkkihalli kokeile siirtyä alueelle, jossa parempi yhteys. Mikäli ongelma jatkuu, ole yhteydessä helpdesk@titec.fi tai soita 0405919000.
WiFi-yhteyden muodostaminen #
Uudemmat myPOS Go 2 maksupäätteet sisältävät WiFi-yhteysmahdollisuuden. Usein matkapuhelimesta voi jakaa verkkoyhteyden (hotspot), joka toimii langattomana
yhteytenä esimerkiksi autoissa, kun muita verkkoja ei ole saatavilla.
Saat tämän otettua käyttöön seuraavasti:
- Paina maksupäätteeltä F2-näppäintä ja täältä kohta 3. Vaihda yhteystyyppiä.
- Valitse kohta 3. WiFi ja tämän jälkeen ”Hae verkkoja”
- Valitse saatavilla oleva WiFi-verkko ja syötä verkon salasana. Tämän jälkeen maksupääte yhdistää automaattisesti kyseiseen verkkoon.
- Mikäli jakamaasi WiFi-verkkoa ei näy, varmista, että olet asettanut WiFi-verkkoa jakavasta laitteesta yhteyden näkyväksi.
SIM-kortin vaihtaminen #
SIM-kortin osalta tarvitset Mini koon SIM-kortin, tai adapterin, jolla saat pienemmän Micro
tai Nano kortin sovitettua laitteeseen. Pelkkä data liittymä riittää, ja myös Prepaid käy,
datamäärän tai nopeuden ei tarvitse olla suuri. SIM-kortista kannattaa ottaa PIN-koodi kysely
pois päältä.
SIM-kortin vaihto vaiheittain:
- Irroita myPOS Go laitteen takakansi ja irroita akku
- Syötä SIM-kortti SIM 1 slottiin oikein päin
- Syötä SIM-kortin PIN-koodi
- SIM-kortista toimittajasta riippuen, on myPOSilta valittava oikea yhteysastus.
- Pääosin toimii myPOS DATA Card valinta (Elisa, DNA, Telia), myös muille operaattoreille.
- Jotkin kortit voivat vaatia manuaalista APN:n määrittämistä operaattorikohtaisesti.